Про звіт голови районної ради

 

 

У К Р А Ї Н А

КОРОПСЬКА РАЙОННА РАДА

ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

( сорок перша сесія сьомого скликання)

Р І Ш Е Н Н Я    № 719

20 грудня 2019 року

смт.Короп

Про звіт голови районної ради

Керуючись пунктом 17 частини 6 статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», районна рада

в и р і ш и л а

звіт голови районної ради взяти до відома.

Голова районної ради                                                                        М.П. Мазуренко

Звіт голови районної ради М.П. Мазуренка

за період з грудня 2018 по грудень 2019 року на сесії районної ради сьомого скликання 20 грудня 2019 року

 

Шановні депутати, шановні запрошенні!

    Відповідно до плану роботи Коропської районної ради сьомого скликання на 2019 рік та у відповідності до статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» представляю вам звіт голови районної ради.

    На початку хочу подякувати громаді району, депутатам, сільським, селищним радам, виконавчій владі, установам і організаціям, усім тим, хто зробив посильний внесок у забезпечення злагодженої роботи районної ради, підвищуючи тим самим авторитет органів місцевого самоврядування.

    Районна рада працювала згідно з планом роботи, чинним законодавством, у межах Конституції України, чітко дотримуючись повноважень та норм Законів, що передбачені Регламентом сьомого скликання.

    Звітний рік був напруженим. А саме із-за: складної економічної ситуації, законодавчої та нормативної неврегульованості багатьох суспільних процесів, ініційованих на державному рівні, в першу чергу – відповідних реформ в освітній і медичній сфері, децентралізаційній реформі, експериментів з поштовим обслуговуванням, проведенням виборів у найвищі органи державної та законодавчої влади. Але не зважаючи ні на що, робота районної ради була конструктивною. Приймаючи рішення, депутати нашої ради керувались головним: потребою забезпечення життєдіяльності територіальних громад району, не дивлячись на існуючі загальнодержавні протиріччя різних політичних сил. Вдячний всім за відпрацювання нашої спільної позиції.

    Робота ради, президії, постійних комісій зосереджувалася на підвищенні ролі органів місцевого самоврядування в економічному і соціальному розвитку територій, розв’язанню соціальних проблем з врахуванням специфіки нашої місцевості. На організації виконання і контролі за виконанням затверджених районною радою цільових Програм та інших власних рішень, що стосувались питань економічного і соціального розвитку, наповнення і виконання бюджетів, дотримання правопорядку, управління майном спільної власності територіальних громад району, соціального захисту, охорони природи, врегулювання земельних відносин, інших важливих напрямків життєдіяльності нашого району. Регулярно заслуховувались інформації про хід виконання рішень районної ради, враховувались зауваження і пропозиції.

    Як голова районної ради, разом з виконавчим апаратом ми забезпечували виконання вимог Регламенту районної ради щодо подання документів на розгляд ради, якісної їх підготовки.

    Вважаю, на належному рівні проводились сесії районної ради. Впродовж звітного періоду проведено 8 пленарних засідань сесій районної ради, на яких розглянуто 109 питань та ухвалено 106 рішень. Затверджено 17 районних цільових Програм. Заслухано хід виконання 3 районних Програм. В процесі виконання вносились зміни до 11 районних цільових Програм. Зміни стосувались, збільшення фінансування передбачених ними заходів.

    Районною радою прийнято 19 рішень з питань бюджету, 6 рішень з питань врегулювання земельних відносин, 36 рішення з питань управління майном спільної власності територіальних громад району

    Депутатський корпус ради займав активну позицію в розв’язанні проблемних питань життєдіяльності Коропщини на загальнодержавному рівні. У звітному періоді ми прийняли 5 Звернень, в тому числі :

  • до народного депутата України А.С. Євлахова, Міністра інфраструктури України В.В.Омеляна, голови правління АТ «Укрзалізниця» Є.П.Кравцова, голови обласної державної адміністрації О.П.Мисника щодо поновлення вантажної роботи на залізничній станції Алтинівка;
  • до Прем’єр-міністра України О.В.Гончарука, народного депутата України М.С.Зуєва щодо фінансової забезпеченості галузей освіти, культури району;
  • до компанії «Київстар» щодо покращення мобільного зв’язку в районі;
  • до Прем’єр-міністра України О.В.Гончарука, Міністра охорони здоров’я України З.С.Скалецької, народного депутата України М.С.Зуєва щодо фінансової забезпеченості медичної галузі району;
  • до Коропського селищного голови Журавля В.І. щодо передачі закладів культури до комунальної власності селищної ради.

    Отримані відповіді чесно кажучи нас не задовольняли, однак Звернення мали резонанс як на державному і обласному, так і на місцевому рівнях. З нашої подачі, і за підтримки обласної ради, обласної державної адміністрації в районі припинений так званий поштовий експеримент. Завдяки спільним зусиллям відремонтована дорога Короп-Чернігів на ділянці з Короп –  Сосниця.

    Формою діяльності народних обранців є сесія. У звітному періоді акценти в роботі ради робили на проблемах сьогодення. Пропозиції щодо порядку денного сесійних засідань обговорювались на засіданні президії районної ради, узгоджувались з рекомендаціями постійних комісій. В ході підготовки до сесій бралися до уваги пропозиції депутатів ради, районної державної адміністрації, обласної ради, звернення громадян. За звітний період, крім запланованих питань до розгляду були внесені ще 32 додаткових, з яких 13 головою районної ради, заступником голови районної ради, 19 головою районної державної адміністрації, інші постійними комісіями та депутатами районної ради.

    Протягом звітного періоду відбулося 9 засідань президії районної ради, з них 1 спільно з колегією районної державної адміністрації, на яких розглянуто 148 питань. Діяльність дорадчого органу була спрямована на забезпечення ефективної сесійної роботи, вироблення узгоджених пропозицій щодо питань, які потребували доопрацювання чи узгоджень.

    Конструктивність роботи районної ради значною мірою залежить від діяльності постійних комісій. Активністю у забезпеченні виконання повноважень районної ради у звітному періоді відзначилась їх діяльність. Проекти рішень і довідкові матеріали готувались комісіями у співпраці з управліннями та відділами районної державної адміністрації, підприємствами, організаціями району. Конструктивна робота в постійних комісіях дозволяє нам злагоджено проводити пленарні засідання та приймати виважені, ефективні рішення. У звітному періоді проведено 29 засідань постійних комісій. За наслідками розгляду питань постійними комісіями прийнято 215 рекомендацій та рішень. В тому числі проаналізовано і розглянуто  питання запланованих до розгляду у комісіях та ініційованих депутатами. Комісіями ініційовано та внесено на розгляд районної ради 7 питань.

    Постійною комісію районної ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку, інвестиційної діяльності, підприємництва та спільної власності територіальних громад району проведено 17 засідань на яких розроблено рекомендації по 108 питаннях.

    Постійною комісією районної ради з гуманітарних питань, сім’ї та молоді, ветеранів, фізичної культури та спорту, законності, регламенту, депутатської діяльності та засобів масової інформації проведено 9 засідань на яких розроблено рекомендації по 103 питаннях;

    Постійною комісією районної ради з питань регулювання земельних відносин, розвитку сільськогосподарського виробництва та охорони навколишнього середовища проведено 9 засідань на яких розроблено рекомендації по 57 питаннях.

    Також постійними комісіями проведене 1 спільне засідання.

    За відповідальне ставлення до організації роботи я щиро дякую головам постійних комісій та депутатам ради.

    Окремо коротко зупинюся на питанні схвалення районних Програм. На сьогодні їх діє 45. Програми, це складові, чи розділи єдиної щорічної Програми економічного, соціального та культурного розвитку нашого району.

    Бюджетним законодавством нашої держави визначене Програмно – цільове фінансування відповідних галузевих напрямків. І тому тільки за наявності відповідної Програми на районному рівні, можливі і передбачаються бюджетні кошти.

    З метою соціального захисту населення депутатами прийняті та діяли ряд районних Програм соціального спрямування (13 програм, загальне фінансування – 1 735,7 тис.грн) в тому числі:

  • Програма по відшкодуванню витрат організаціям-постачальникам за надані житлово-комунальні послуги, послуги зв’язку та виплаті готівки інвалідам по зору І та ІІ груп, що проживають у районі, на 2014-2019 роки. Фінансування Програми спільно з Коропською селищною радою становить121,3 тис.грн;
  • Програма по наданню матеріальної допомоги громадянам Коропського району на 2019 рік 78,0 тис.грн.
  • Програма з відшкодування витрат організаціям-постачальникам за надані житлово-комунальні послуги, послуги зв’язку та надання матеріальної допомоги сім’ям військовослужбовців, що загинули, зникли безвісти при виконанні військового обов’язку, які проживають на території Коропського району, на 2019 рік 65,0 тис.грн.
  • Програма надання пільг на послуги зв’язку пільговим категоріям громадян Коропського району на 2019 рік 18,0 тис.грн.

    Діяли і діють програми питань охорони здоров’я, зокрема шість Програм, загальне фінансування яких становить 179,2 тис.грн.

    Програми галузі освіти, 5 Програм, загальне фінансування 761,5 тис.грн. в тому числі:

  • районна Програма оздоровлення та відпочинку дітей Коропського району на 2016-2020 роки. Фінансування Програми становить 57,0 тис.грн;
  • Програма по забезпеченню безкоштовним гарячим харчуванням учнів 1-4 класів та дітей, батьки беруть та брали участь в АТО, ООС, дітей із сімей переселенців, дітей які потерпіли внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, дітей з малозабезпечених сімей, сиріт, позбавлених батьківського піклування, з особливими потребами – загальна сума 404,5 тис.грн.
  • Програма «Порядок пільгового проїзду учнів, вихованців та педагогічних працівників району 300,0 тис.грн.

    Депутати, також затвердили фінансування заходів таких Програм, як:

    Програма «Власний дім», фінансування становить 20,0 тис.грн., фінансової підтримки діяльності комунального підприємства «Радіоорганізація «Коропське районне радіомовлення – Короп ФM», фінансування становить 89,7 тис.грн., сприяння діяльності комунальної установи «Трудовий архів» фінансування становить 111,8 тис.грн, Програм щодо правопорядку, фізкультури і спорту, сім’ї та молоді, охорони природи, підтримки книговидання в районі та ряду інших.

    Маємо налагоджену співпрацю з депутатами обласної ради. Саме завдячуючи депутатам обласної ради Миснику Миколі Іллічу і Селянському Володимиру Миколайовичу район отримав майже 200,0 тис.грн, виділених з обласного бюджету на виконання повноважень депутатам обласної ради. Сподіваємось на дієву співпрацю з народним депутатом України Максимом Сергійовичем Зуєвим.

    Протягом звітного періоду депутати районної ради брали участь в роботі сесій сільських, селищних рад, загальних зборів громадян (сходів) що свідчить про увагу до територіальних округів. В практиці депутатської діяльності стали регулярні зустрічі з виборцями. Депутати, вивчають проблемні питання, та багато з них вирішують навіть шляхом використання для цього власних коштів. У звітному періоді ми підтримали 2 депутатські запити. Питання по цих запитах були вирішені. Депутати вирішували проблеми громад, також, використовуючи інші форми. В тому числі і депутатським запитанням чи депутатським зверненням.

    Діяльність районної ради будувалася так, щоб ефективно реалізувати депутатські повноваження, об’єднати всіх обранців у прагненні врахувати пропозиції виборців. Послідовно і компетентно, із чітким розумінням прав і обов’язків розв’язувати нагальні проблеми життя громад району у співпраці з органами виконавчої влади.

    Відповідно до чинного законодавства, районна рада делегувала ряд повноважень районній державній адміністрації. Незважаючи на це, всі важливі питання, зокрема такі, що стосувалися економічного і соціального розвитку територіальних громад, соціального захисту, врегулювання земельних відносин, освіти та комунальної власності вирішувалися спільно.

    Зазначу, що жодне з рішень, інших нормативно-правових актів, прийнятих районною радою не були оскаржені, а значить відповідали правовим та юридичним нормам і вимогам.

    Зважаючи на ситуацію в державі, я вважаю нам вдалось не допустити соціальної напруги та нестабільності в районі. У нас живуть мудрі, виважені та працьовиті люди, які прагнуть зберегти мир і спокій у суспільстві.

    І нинішній рік нам довелося працювати в умовах, коли в країні йде війна, що накладує відбиток на життєдіяльність громади району. Тому з метою соціального захисту військовослужбовців, що перебувають в зоні бойових дій, їх сімей депутатами районної ради прийняті Програми

  • З відшкодування витрат організаціям-постачальникам за надані житлово-комунальні послуги, послуги зв’язку та надання матеріальної допомоги сім’ям військовослужбовців, що загинули, зникли безвісти при виконанні військового обов’язку;
  • Із забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням учнів загальноосвітніх навчальних закладів району з числа дітей 1-4 класів та дітей шкільного віку, батьки яких брали чи беруть участь у проведення антитерористичної операції, операції обʼєднаних сил дітей із сімей переселенців з тимчасово окупованої території України та зон операцій, дітей, які потерпіли внаслідок аварії на ЧАЕС, дітей з малозабезпечених сімей, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;

    Пріоритетом роботи районної ради є ефективне управління майном спільної власності територіальних громад району, розвиток комунальних підприємств районної ради. На сьогодні, у нас сформована нормативно – правова база щодо оренди, безоплатної передачі, відчуження, списання майна спільної власності.

    Відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ради мають право на комунальну власність. Для районної ради визначена функція управління майном спільної власності територіальних громад Коропського району, як для органу, що, відповідно до статті 140 Конституції України представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ.

    У спільній власності територіальних громад сіл, селищ Коропського району знаходиться 51 об’єкт, які включають 198 інвентарних об’єктів нерухомого майна, 75 одиниць техніки. За звітний період розроблено та надано на затвердження районної ради 36 рішень районної ради та 47 рекомендації постійної комісії районної ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку району, інвестиційної діяльності, підприємництва та спільної власності територіальних громад району по питаннях управління та розпорядження майном спільної власності територіальних громад району.

    Продовжуються дії у питаннях прийому-передачі майна спільної власності у комунальну власність окремих територіальних громад району і навпаки. У звітному періоді районна рада провела відчуження 1 об’єкта нерухомості, набула у власність 1 транспортний засіб.

    Одним із важливих джерел поповнення місцевих бюджетів та фінансової можливості утримання в належному стані комунального майна, є передача його в користування на умовах оренди.

    На сьогодні діють 45 договорів оренди нерухомого майна. З них 25 договорів укладені з організаціями, які повністю або частково фінансуються з бюджетів різних рівнів з орендною платою 1 гривня. ( 10 об’єктів нерухомого майна і 15 окремого, індивідуально-визначеного майна ).

    За передачу майна спільної власності в орендне користування за 11 місяців 2019 року надійшло 468,3 тис.грн., орендної плати  в тому числі:

  • комунальному підпиємству «Космос»- 343,7 тис.грн.;
  • комунальному некомерційному підпримсву «Коропська Центральна районна лікарня» – 45,2 тис.грн.;
  • комунальному закладу охорони здоров’я «Коропський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» – 67,9 тис.грн.;
  • відділу культури та туризму, молоді і спорту районної державної адміністрації – 11,5 тис.грн.;

    Системно і регулярно уточнюються пооб’єктні переліки майнових об’єктів та транспортних засобів спільної власності.

    Відпрацьована система конкурсного відбору суб’єктів оціночної діяльності, рецензентів та аукціонних організацій при продажу, затверджені методика оренди та порядок відчуження об’єктів спільної власності територіальних громад району. Для цього районною радою затверджені необхідні нормативні акти. Районною радою ведеться і регуляторна діяльність. Всі згадані документи затверджені з проходженням регуляторної процедури.

    Сільським, селищним радам надавалась методична допомога при проведенні процедур приватизації, прийому-передачі майна.

    Хочу сказати про роботу комунальних підприємств районної ради:

    Бюро технічної інвентаризації.

    За підсумками 11 місяців 2019 року прибуток склав 8,6 тис.грн. Отже підприємство працює прибутково.

    Інформаційно-туристичний центр «Космос».

    За підсумками 11 місяців 2019 року поки, що підприємство має збиток.

    (При погашенні заборгованості по сплаті орендної плати вийде на нуль)

    Спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Агролісгосп».

    За 11 місяців 2019 року чистий прибуток становить 245 тисяч гривень. Кількість працюючих 125 осіб.

    Підприємство потужний платник податків, яких сплачено за 11 місяців 2019 року – 9 мільйонів 595 тисяч гривень.

    Середня заробітна плата складає 7 300 гривень Підприємство працює ефективно, оновлює матеріальну виробничу базу.

    Лісопродукція на пільгових умовах відпускається для потреб сільських, селищних рад, агропідприємствам району та громадянам, як допомога при певних умовах: пожежа, стихійне лихо, інше. За 11 місяців цього року такої допомоги надано на суму понад 86,1 тисяч гривень.

    Трудовий архів. Це не прибуткова установа, розцінки на послуги символічні, Це соціальний проект районної ради, який має велику значимість для громадян району. Достатньо сказати, що, на сьогодні, в Архіві зберігається, майже 11 000 справ. За звітний період видано (станом на 11 грудня) 423 довідки різного плану. На фінансування, як ви знаєте з минулої сесії, передбачається використати 124 тисячі гривен. У 2019 році використано трохи більше 111 тисяч.

    Комунальні підприємства не мають і не допускають заборгованостей по виплаті заробітної плати.

    Стабільно функціонує районне радіо. Досягнено домовленість про додаткове спів – фінансування радіоорганізації з Коропського селищного бюджету, яке буде використано на покращення матеріальної бази.

    Напрямок держави на децентралізацію влади, і, відповідно, зміну бюджетних взаємовідносин створює районному бюджету ситуацію складнішу, ніж сільським, селищним бюджетам. Чітко законодавчо не врегульована ситуація бюджетних відносин з Коропською селищною радою. Однозначно те, що підвищення ролі та значимості місцевого самоврядування базового рівня (сіл, селищ,) – це добре. Але ж об’єкти інфраструктури, що носять назву «об’єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Коропського району» на даний момент фінансуються з районного бюджету, а передача бюджетних потоків між відповідними місцевими рівнями законодавчо не нормована і базується на договірних засадах з місцевими радами, щодо співучасті у фінансуванні. А цей механізм, м’яко кажучи, не відповідає реальним бюджетним потребам, навіть, перехідного періоду. Ми звертались до відповідних державних органів щодо врегулювання неузгоджень. Сьогодні надали Вам, шановні депутати, відповідь Міністерства охорони здоров’я. Обнадійливо. Будемо сподіватись питання в якійсь мірі вирішиться.

    Доброю традицією в районі стало проведення загальнодержавних та професійних свят. В звітному періоді відзнаками районної ради урочисто відзначені 34 особи, Почесними Грамотами районної ради – 17 осіб, Подяка голови районної ради винесена 12 нашим громадянам, Спільні Почесні Грамоти районної ради та районної державної адміністрації вручені 2 особам.

    Ефект своєї роботі районна рада має і від діяльності Районної Асоціації місцевих рад в якій представлені районна, сільські, селищні ради.

    У звітному періоді відбулось 6 засідань загальних зборів Асоціації, та 5 засідань Правління. Коштами Асоціації забезпечили участь збірної команди району у Спартакіаді депутатів місцевих рад області, фінансуються змагання на Кубок місцевого самоврядування, вшанування ветеранів місцевого самоврядування.

    Районна рада є членом обласної Асоціації «Ради Чернігівщини», тому у звітному періоді взяли участь у зборах обласної Асоціації. Представники району брали участь у роботі Всеукраїнської Асоціації районних і обласних рад, побували на засіданні Чернігівського земляцтва у місті Києві.

    Відповідальна ділянка роботи – взаємодія між органами місцевого самоврядування різних рівнів по наданню практичної допомоги керівникам територіальних громад.

    Використовуємо, також і можливості Чернігівського обласного Центру перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів. У звітний рік у Центрі пройшли навчання посадовці виконавчого апарату районної ради, підвищували свою кваліфікацію сільські і селищні голови, секретарі рад. На базі району Центр провів два семінари. Участь у яких взяли сільські, селищні голови, секретарі сільських, селищних рад, спеціалісти апаратів рад та районної державної адміністрації.

    У звітному періоді, постійна і особлива увага приділялася зверненням громадян. Розгляд звернень громадян та їхнє вирішення завжди було і залишається одним із першочергових завдань районної ради, адже право на звернення є важливим конституційно-правовим інструментом та правовою гарантією дотримання прав і свобод громадян. 36 громадян звернулись і в ході «прямих телефонних дзвінків» яких, у звітному періоді, проведено  10.

    У виконавчому апараті районної ради розглянуто та опрацьовано 52 звернення громадян. Найбільше їх надійшло від жителів Коропа.

    В основному звернення стосуються питань соціального захисту, охорони здоров’я, земельних відносин, житлової політики. Всі звернення розглянуті у відповідності до чинного законодавства. Громадянам надавалась також консультаційна допомога.

    Постійно актуальним для роботи районної ради є системний контроль за станом виконання прийнятих рішень.

    В умовах реформування, розбудови інформаційного суспільства пріоритетним завданням для будь-якого органу влади є налагодження відкритого діалогу з громадськістю та засобами масової інформації.

    Інформаційно-комунікаційна політика районної ради у звітний період була скерована на забезпечення прозорості і публічності. Оперативного інформування громади щодо сесійної діяльності і поточної роботи у міжсесійний період, а також висвітлення прийнятих рішень та анонси основних подій.

    Забезпечує ефективне функціонування системи публічного доступу громадян до інформаційних ресурсів офіційний сайт районної ради.

    Свідчення прозорості депутатської діяльності – це оперативне оприлюднення протоколів засідань постійних комісій та їх рекомендацій, відкриті протоколи всіх сесій та інформація про результати поіменного голосування депутатів у день проведення пленарного засідання.

    Районною радою забезпечений доступ громадян до публічної інформації. Для цього у виконавчому апараті визначений посадовець відповідальний за цю роботу, а на офіційному сайті є відповідний розділ. Доступ журналістів, громадськості до відвідування пленарних засідань сесій, постійних комісій та інших заходів, які проводяться в районній раді максимально спрощений і безперешкодний. Акредитація представників засобів масової інформації при районній раді, максимально спрощена і зведена практично до оголошення про свою присутність. Більш того представники засобів масової інформації, представники громадськості, керівники організацій, підприємств запрошуються на засідання сесій.

    В інформаційному просторі району реалізується конституційне право громадян на інформацію. Відтак районна рада розуміє, що від ділової взаємодії з засобами масової інформації залежить ефективність нашої роботи і довіра до влади.

    Шановні депутати ! Шановні присутні!

    Зупинюся на баченні перспектив та завданнях на найближчий час.

    Нагальне питання сьогодення – це питання реформування місцевого самоврядування, основою якого має бути розширення прав територіальних громад, подальша децентралізація влади, завершення адміністративно – територіальної реформи.

    Довіру у населення  органи місцевого самоврядування повинні отримувати через співпрацю з громадськістю, а також з депутатами місцевих рад, які повною мірою повинні усвідомлювати свою відповідальність перед виборцями. Нова якість адміністративних послуг для населення, задекларована державою, повинна мати таку ресурсну базу місцевого самоврядування, яка дозволить громадам бути бездотаційними в частині власних повноважень і отримувати субвенції на виконання повноважень держави.

    Шановні присутні !

    Особисто я, як голова районної ради,  керувався у своїй роботі демократичними засадами, забезпечував рівні права і можливості всіх депутатів для ефективного здійснення ними своїх повноважень.

    Серед першочергових завдань представницького органу Коропщини на майбутнє – контроль і максимальне сприяння виконанню затверджених районних Програм у різних галузях господарювання, подальша підтримка проведення децентралізації влади і передачі управлінських та фінансових ініціатив місцевим радам для забезпечення економічного та соціального розвитку.

    Дозвольте ще раз висловити слова вдячності депутатському корпусу, керівникам та працівникам органів місцевого самоврядування та виконавчої влади за співпрацю, взаєморозуміння у розв’язанні існуючих проблем громад району. Сподіваюсь, що нас і надалі, незалежно від політичних уподобань, буде об’єднувати спільна відповідальність перед кожною територіальною громадою і районом в цілому.

    Дякую Вам за увагу.